Osposobljavanje studenata za:
• primjenu znanje o motorima s unutrašnjim izgaranjem, kompresorima i pumpama;
• analizu konstrukcijskih i radnih parametara
očekivani ishodi učenja
Studenti će nakon uspješno savladanog predmeta moći:
1. Identificirati različite vrste toplinskih i hidrauličkih strojeva;
2. Izračunati osnovne konstrukcijske i radne karakteristike motora s unutrašnjima izgaranjem, kompresora i pumpi;
3. Analizirati transformaciju energije u toplinskim i hidrauličkim strojevima i njenu ovisnosti o osnovnim radnim i dimenzijskim značajkama procese;
4. Odabrati toplinski i hidraulički stroj prikladan za određeni sustav obzirom na njegove energetske značajke.
5. Izvoditi zaključke o upotrjebljenim materijalima, vrsti goriva, pripremi smjese i kvaliteti izgaranja;
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci Diesel motora. Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja. Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Tekuća i plinovita goriva. Motorni benzini. Diesel goriva. Alternativna goriva i goriva budućnosti. Načini smanjivanja toksičnosti ispušnih plinova. Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora. Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na metanol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora. Prednabijanje motora.
Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija. Analiza rada stvarnog kompresora. Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva. Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora. Konstruktivna rješenja klipnih kompresora. Regulacija kapaciteta. Ulja za podmazivanje. Komprimiranje vlažnog zraka. Rotacijski kompresori; s lamelama, Rootsov kompresor, vijčani kompresori.
Mjesto pumpi i ventilatora u toplinskim i hidrauličkim instalacijama. Pojam mehaničke energije strujećeg fluida. Uloga pumpi i ventilatora u hidrauličkim sustavima. Klipne pumpe. Tok fluida i energije kroz pumpu. Ograničenje visine usisavanja klipnih pumpi. Centrifugalne turbo pumpe. Primjena osnovnih zakona. Glavni konstrukcijski elementi. Višestupanjske centrifugalne pumpe. Podrijetlo aksijalne sile na rotor i njeno uravnoteženje. Slična strujanja u turbo pumpama. Rad pumpi ugrađenih u cjevovod. Pojam stabilnosti rada sustava pumpa-cjevovod. Pojam kavitacije i njeno izbjegavanje. Regulacija protoka u centrifugalnim pumpama. Pumpno postrojenje i pumpa u radu. Centrifugalni ventilatori. Aksijalne turbo pumpe i ventilatori. Zupčaste pumpe, značajke rada.
preporučena literatura
Gojmir Radica: Predavanja na E-larning-u.
Grljušić Mirko: Motori s unutrašnjim izgaranjem, Sveučilište u Splitu, FESB, 2000.
Fabris Orest, Grljušić Mirko: Kompresori, Sveučilište u Splitu, FESB 2010.
Ninić Neven: Osnovi pumpi i ventilatora, FESB Interna skripta, Split, 1994.
dopunska literatura
Stone Richard: Introduction to Internal Combustion Engines, University of Oxford, PALGRAVE, N.Y., 1999.
Jeras Dušan: Klipni motori-uređaji, Školska knjiga, Zagreb, 1992.
Andrassy Mladen: Kompresori, FSB, Sveučilište u Zagrebu, 2004.
Pilić-Rabadan Ljiljana: Vodne turbine i pumpe, vjetroturbine, FESB Split, 2000.
jezik poduke
Hrvatski
način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta i/ili modula
Interna evaluacija i ankete studenata.
ispit (način polaganja, ispitni rokovi)
Tijekom semestra bit će dva međuispita (kolokvija) i završni ispit. Na završnom ispitu studenti polažu cjelovito gradivo ili dijelove gradiva koje nisu položili na međuispitima.
Uvjet za pozitivnu ocjenu je 50% bodova na svakom međuispitu i pozitivna ocjena iz laboratorijskih vježbi.
Konačna se ocjena utvrđuje na sljedeći način:
Postotak Ocjena
50% do 61% dovoljan (2)
62% do 74% dobar (3)
75% do 87% vrlo dobar (4)
88% do 100% izvrstan (5)
Ispitni rokovi: Prema kalendaru nastave
Nastavne jedinice za Predavanja
Broj sati
1.
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci Diesel motora.
3 sata
2.
Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja.
3 sata
3.
Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Specifična snaga.
3 sata
4.
Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora.
3 sata
5.
Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na etanol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora.
3 sata
6.
Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija. Analiza rada stvarnog kompresora.
3 sata
7.
Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva. Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora. Efikasnost kompresora.
3 sata
8.
Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva. Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora. Efikasnost kompresora.
Pojam mehaničke energije strujećeg fluida. Mjesto pumpi i ventilatora u toplinskim i hidrauličkim instalacijama.
3 sata
11.
Uloga pumpi i ventilatora u hidrauličkim sustavima. Centrifugalne turbo pumpe i njihove karakteristike.
3 sata
12.
Sprega karakteristika pumpi (i ventilatora) sa karakteristikama cjevovoda. Paralelni i serijski rad pumpi.
3 sata
13.
Klipne pumpe: tipovi i karakteristike. Ograničenje visine usisavanja klipnih pumpi.
3 sata
Nastavne jedinice za Auditorne vježbe
Broj sati
1.
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci Diesel motora.
2 sata
2.
Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja.
2 sata
3.
Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Specifična snaga.
2 sata
4.
Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora.
2 sata
5.
Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na etanol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora.
2 sata
6.
Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija. Analiza rada stvarnog kompresora.
2 sata
7.
Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva. Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora. Efikasnost kompresora.
Pojam mehaničke energije strujećeg fluida. Mjesto pumpi i ventilatora u toplinskim i hidrauličkim instalacijama.
2 sata
11.
Uloga pumpi i ventilatora u hidrauličkim sustavima. Centrifugalne turbo pumpe i njihove karakteristike.
2 sata
12.
Sprega karakteristika pumpi (i ventilatora) sa karakteristikama cjevovoda. Paralelni i serijski rad pumpi.
2 sata
13.
Klipne pumpe: tipovi i karakteristike. Ograničenje visine usisavanja klipnih pumpi.
2 sata
Nastavne jedinice za Laboratorijske vježbe
Broj sati
1.
Motori s unutrašnjim izgaranjem (Laboratorij toplinskih strojeva)
3 sata
2.
Kompresori (posjet Jadranskoj pivovari)
3 sata
3.
Pumpe i ventilatori (Laboratorij hidrauličkih strojeva)
3 sata
4.
Posjet Tvornici Dizel motora SPLIT (ispitivanje motora na probnom stolu)
3 sata
5.
Posjet Brodogradilištu SPLIT (obilazak broda i posjet konstrukcijskom uredu)
3 sata
Niste više prijavljeni
Istekla vam je prethodna prijava te se morate ponovno prijaviti.
Nastao je problem u radu sustava
Informacije o problemu smo pohranili i nastojat ćemo ga riješiti. Ako vas ova greška sprječava da obavite nešto važno, možete nas odmah kontaktirati na helpdesk@fesb.hr.
Vaš preglednik nije podržan
Koristite web preglednik koji nije podržan. Za puno korisničko iskustvo, preuzmite najnoviju inačicu vašeg preglednika.