Osposobljavanje studenata za:
• primjenu znanje o motorima s unutrašnjim izgaranjem i kompresorima;
• analizu konstrukcijskih i radnih parametara
očekivani ishodi učenja
Studenti će nakon uspješno savladanog predmeta moći:
1. Identificirati različite vrste toplinskih strojeva;
2. Izračunati osnovne konstrukcijske i radne karakteristike motora s unutrašnjima izgaranjem i kompresora;
3. Analizirati transformaciju energije u toplinskim strojevima i njenu ovisnosti o osnovnim radnim i dimenzijskim značajkama procese;
4. Odabrati toplinski stroj prikladan za određeni sustav obzirom na njegove energetske značajke.
5. Izvoditi zaključke o upotrjebljenim materijalima, vrsti goriva, pripremi smjese i kvaliteti izgaranja;
6. Preporučiti načine smanjivanja toksičnosti ispušnih plinova;
7. Argumentirano procijeniti stanje toplinskog stroja.
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci motora. Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja.Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Specifična snaga.Tekuća i plinovita goriva. Motorni benzini. Diesel goriva. Alternativna goriva i goriva budućnosti.Načini smanjivanja toksičnosti ispušnih plinova.Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora.Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na alkohol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora. Prednabijanje motora. Definicija i metode prednabijanja. Idealni model prednabijanja. Efikasnost turbopunjača. Osnovne konstrukcijske karakteristike turbopunjača. Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija. Analiza rada stvarnog kompresora. Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva. Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora. Efikasnost kompresora.Konstruktivna rješenja klipnih kompresora. Regulacija kapaciteta. Ulja za podmazivanje. Komprimiranje vlažnog zraka. Membranski kompresori.Vijčani kompresori. Idealan i stvarni rad. Bezuljni i uljem podmazivani vijčani kompresori. Kapacitet i regulacija vijčanih kompresora. Materijali. Rootsov kompresor, jednovijčani kompresori, rotacijski kompresori s lamelama, spiralni kompresori.
preporučena literatura
Grljušić Mirko: Motori s unutrašnjim izgaranjem, Sveučilište u Splitu, FESB, 2000.
Fabris Orest, Grljušić Mirko: Kompresori, Sveučilište u Splitu, FESB, 2009.
Gojmir Radica: Predavanja na web-u: Toplinski strojevi
dopunska literatura
Stone Richard: Introduction to Internal Combustion Engines, University of Oxford, PALGRAVE, N.Y., 1999.
Jeras Dušan: Klipni motori-uređaji, Školska knjiga, Zagreb, 1992.
Andrassy Mladen: Kompresori, FSB, Sveučilište u Zagrebu, 2004.
jezik poduke
Hrvatski
način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta i/ili modula
Mišljenja studenata o kvaliteti nastave putem anketa.
Povremeno promatranje i evaluacija nastave od strane predstojnika odsjeka/ šefa katedre.
ispit (način polaganja, ispitni rokovi)
Tijekom semestra bit će dva međuispita (kolokvija) i završni ispit. Na završnom ispitu studenti polažu cjelovito gradivo ili dijelove gradiva koje nisu položili na
međuispitima.
Uvjet za pozitivnu ocjenu je 50% bodova na svakom međuispitu i pozitivna ocjena iz laboratorijskih vježbi.
Konačna se ocjena utvrđuje na sljedeći način:
Postotak Ocjena
50% do 61% dovoljan (2)
62% do 74% dobar (3)
75% do 87% vrlo dobar (4)
88% do 100% izvrstan (5)
Ispitni rokovi: prema kalendaru nastave.
Nastavne jedinice za Predavanja
Broj sati
1.
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci Diesel motora.
3 sata
2.
Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja.
3 sata
3.
Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Specifična snaga.
3 sata
4.
Tekuća i plinovita goriva. Motorni benzini. Diesel goriva. Alternativna goriva i goriva budućnosti.
3 sata
5.
Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora.
3 sata
6.
Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na alkohol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora.
3 sata
7.
Prednabijanje motora. Definicija i metode prednabijanja. Idealni model prednabijanja. Efikasnost turbopunjača. Osnovne konstrukcijske karakteristike turbopunjača.
3 sata
8.
Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija.
3 sata
9.
Analiza rada stvarnog kompresora. Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva.
3 sata
10.
Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora.
Regulacija kapaciteta. Ulja za podmazivanje. Komprimiranje vlažnog zraka. Membranski kompresori.
3 sata
13.
Vijčani kompresori. Idealan i stvarni rad. Bezuljni i uljem podmazivani vijčani kompresori. Kapacitet i regulacija vijčanih kompresora. Materijali. Rootsov kompresor, jednovijčani kompresori, rotacijski kompresori s lamelama, spiralni kompresori.
3 sata
Nastavne jedinice za Auditorne vježbe
Broj sati
1.
Definicija motora s unutrašnjim izgaranjem. Vrste i podjela. Opis rada. Konstrukcijski dijelovi i tehnički podaci Diesel motora.
1 sat
2.
Konstrukcijski i radni parametri. Snaga i moment na kočnici. Indicirani rad. Mehanička efikasnost. Snaga cestovnog opterećenja.
1 sat
3.
Srednji efektivni tlak. Specifična potrošnja goriva i efikasnost. Omjer zrak/gorivo i gorivo/zrak. Volumetrijska efikasnost. Emisija polutanata. Specifična snaga.
1 sat
4.
Tekuća i plinovita goriva. Motorni benzini. Diesel goriva. Alternativna goriva i goriva budućnosti.
1 sat
5.
Priprema smjese i izgaranje u motorima s kompresijskim paljenjem. Direktno i indirektno ubrizgavanje. Uređaji za stvaranje smjese kod Diesel motora.
1 sat
6.
Uređaji za stvaranje smjese kod Otto motora. Rasplinjači i način rada. Ubrizgavanje benzina kod Otto motora. Motori na alkohol. Stvaranje gorive smjese kod plinskog Otto motora.
1 sat
7.
Prednabijanje motora. Definicija i metode prednabijanja. Idealni model prednabijanja. Efikasnost turbopunjača. Osnovne konstrukcijske karakteristike turbopunjača.
1 sat
8.
Primjena kompresora. Podjela kompresora. Idealni rad kompresora. Višestupanjska kompresija.
1 sat
9.
Analiza rada stvarnog kompresora. Kapacitet kompresora. Izbor broja stupnjeva.
1 sat
10.
Odnosi radnih volumena i tlakova pojedinih stupnjeva. Snaga kompresora.
Regulacija kapaciteta. Ulja za podmazivanje. Komprimiranje vlažnog zraka. Membranski kompresori.
1 sat
13.
Vijčani kompresori. Idealan i stvarni rad. Bezuljni i uljem podmazivani vijčani kompresori. Kapacitet i regulacija vijčanih kompresoraRootsov kompresor, jednovijčani kompresori, rotacijski kompresori s lamelama, spiralni kompresori.
1 sat
Nastavne jedinice za Laboratorijske vježbe
Broj sati
1.
1. Motori s unutrašnjim izgaranjem (Laboratorij Toplinskih strojeva)
3 sata
2.
2. Kompresori (Laboratorij Toplinskih strojeva)
3 sata
3.
3. Mjerenje snage na kočnici, snimanje indikatorskog dijagrama, mjerenja temperature, tlaka, brzine vrtnje. (Laboratorij Toplinskih strojeva)
3 sata
4.
4. Posjet Tvornici Dizel motora SPLIT ili LORA (ispitivanje motora na probnom stolu)
3 sata
5.
5. Posjet Brodogradilištu SPLIT (obilazak broda i posjet konstrukcijskom uredu)
3 sata
Niste više prijavljeni
Istekla vam je prethodna prijava te se morate ponovno prijaviti.
Nastao je problem u radu sustava
Informacije o problemu smo pohranili i nastojat ćemo ga riješiti. Ako vas ova greška sprječava da obavite nešto važno, možete nas odmah kontaktirati na helpdesk@fesb.hr.
Vaš preglednik nije podržan
Koristite web preglednik koji nije podržan. Za puno korisničko iskustvo, preuzmite najnoviju inačicu vašeg preglednika.