Nakon položenog ispita studenti bi trebali shvatiti i objasniti ulogu i osnovne radne značajke upravljanja u industriji, shvatiti značajke dinamičkih veličina proizvodnog procesa te opisati i objasniti sekvencijalnu kontrolu i definirati odgovarajuće termine.
Stjecanjem znanja o osnovnim pojmovima vođenja i o sustavskom pristupu automatizaciji studente se podučava da su stečena znanja primjenjiva kod različitih područja, a posebno stječu znanja o automatizaciji sustava iz područja strojarstva i industrijskih procesa općenito. Omogućiti studentima stjecanje osnovnih znanja o uporabi računala kao podršci svim fazama automatizacije.
očekivani ishodi učenja
Studenti će nakon uspješno savladanog kolegija moći:
1 Opisati ulogu automatizacije i vrste vođenja postrojenja i procesa.
2 Izvesti prijenosne funkcije elemenata prvog i drugog reda.
3 Primijeniti postupke analize i sinteze sustava (u vremenskom i frekvencijskom području).
4 Usporediti različita rješenja problema u automatizaciji.
5 Identificirati stabilnost sustava. Riješiti samostalno pomoću simulacija jednostavni zadatak automatizacije.
6 Modelirati osnovne mehaničke elemente i regulatore.
Uvod, problemi i područja primjene. Procesi – sustavni prikaz, osnovne razlike
između upravljanja i regulacije. Elementi regulacijske petlje: regulacijska staza,
mjerni član, regulacijski članovi, izvršni elementi. Signali i kodiranje. Standardne
pobudne funkcije. Opis sustava prijenosnom funkcijom. Točnost i stabilnost
regulacije. Procesi prvog i drugog reda u regulacijskom krugu. Logičke funkcije,
grafička interpretacija logičkih jednadžbi. Kombinacijska i sekvencijska logika.
Projektiranje upravljačkih procesa. Izrada logičkih shema i dokumentacije.
Programabilni logički kontroleri.
preporučena literatura
Barle J., Perišić S., “Automatizacija industrijskih procesa: podloge za predavanja i vježbe”, Interna skripta, FESB, Sveučilište u Split, 2024.
Božičević, J., “Temelji automatike 1”, Školska knjiga, Zagreb, 1990.
Petrić J. “Automatska regulacija: uvod u analizu i sintezu”, FSB, Sveučilište u Zagrebu, 2012.
dopunska literatura
Ogata K., “Modern Control Engineering”, 5th Editio. Pearson, New Jersey, 2009
Nof S. Y., “Springer Handbook of Automation” , Springer, 2009.
jezik poduke
Hrvatski jezik
način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta i/ili modula
Interna evaluacija i ankete studenata.
ispit (način polaganja, ispitni rokovi)
Tijekom semestra bit će održana dva međuispita (kolokvija). Prvi kolokvij održava se tijekom nastave (prema kalendaru), a drugi nakon završetka nastave.
Gradivo je podijeljeno u dvije sadržajne cjeline, gradivo1 i gradivo2.
Pojedinačni kolokvij smatrat će se položenim ako je ostvareno 50% točnih odgovora za svaku cjelinu, stoga i ukupno ostvareni bodovi koji daju pozitivnu ocjenu moraju biti minimalno 50% točni.
Potrebno je tijekom semestra riješiti seminarski rad da bi se priznala (upisala) ocjena ostvarena putem kolkvija i ispita.
Ocjenjivat će se rezultati ostvareni na dijelu laboratorijskih vježbi.
Konačna ocjena (%) = (M1+ M2)/2 + 0.1*M3
(Moguće je osvojiti maksimalno 100% bodova, tj. 110% = 100%).
M1 i M2 - bodovi ostvareni na kolokvijima, M3 - bodovi ostvreni na dijelu vježbi.
Konačna ocjena utvrđuje se na slijedeći način:
Postotak Ocjena
50% - 61% dovoljan (2)
62% - 74% dobar (3)
75% - 87% vrlodobar (4)
88% - 100% izvrstan (5)
Svaki se kolokvij sastoji od ukupno 5 pitanja iz teorije i zadataka.
Ispitni rokovi:
Završni ispiti. Popravni ispit. Komisijski ispit.
Nastavne jedinice za Predavanja
Broj sati
Za ovaj oblik nastave nema definiranih nastavnih jedinica.
Nastavne jedinice za Laboratorijske vježbe
Broj sati
Za ovaj oblik nastave nema definiranih nastavnih jedinica.
Niste više prijavljeni
Istekla vam je prethodna prijava te se morate ponovno prijaviti.
Nastao je problem u radu sustava
Informacije o problemu smo pohranili i nastojat ćemo ga riješiti. Ako vas ova greška sprječava da obavite nešto važno, možete nas odmah kontaktirati na helpdesk@fesb.hr.
Vaš preglednik nije podržan
Koristite web preglednik koji nije podržan. Za puno korisničko iskustvo, preuzmite najnoviju inačicu vašeg preglednika.