Po završetku ovoga kolegija studenti će moći kritički evaluirati i usporediti koncepte vezane za projektni vijek tehničkog sustava, posutupke njegova održavanja i sigurnosti korištenja.
očekivani ishodi učenja
Studenti će nakon uspješno savladanog kolegija moći:
1. Vrednovati postupke i predložiti strategiju održavanja.
2. Komentirati postupke održavanja i rizike korištenja tehničkog sustava.
3. Povezati različite koncepte modeliranja pouzdanosti i raspoloživosti.
4. Procijeniti raspoloživosti i troškove održavanja.
5. Usporediti utjecaje na životni vijek tehničkog sustava.
Značaj i ciljevi funkcije održavanja tehničkoga sustava. Krivulja mortaliteta. Povijesni razvoj, načela i područja primjene postupaka i strategija održavanja. Klasifikacija dijelova i opreme. Tehnički indikatori ispravnosti. FMEA i RCA metode. Pregled i temeljnje značajke modova kvara. Pouzdanost dijelova bez obnavljanja. Modeli konstantne i vremenski promjenjive učestalosti kvarova. Analiza podataka o životnom vijeku: potpuni i cenzorirani podaci, parametarski i neparametarski modeli, izbor modela. Projektni životni vijek. Weibullovi modeli. Optimalni interval preventivnog održavanja. RBD: serijska konfiguracija i modeli redudancije. Ocjena mogućih rizika (IEC 62061). Osnove Markovljevih modela. Preraspodjela opterećenja. Modeli degradacije sa i bez obnavljanja. Pregled utjecaja na sposobnost za održavanje. Raspoloživost. Uloga, vrste i područje primjene tehničke dijagnostike. Fizikalni modeli pouzdanosti. Uhodavanje i ubrzano testiranje. Planiranje, nabava i skladištenje doknadnih dijelova i materijala. Praćenje ukupnog učinka održavanja pomoću financijskih i operacijskih pokazatelja.
preporučena literatura
Barle, J.: Pouzdanost u funkciji održavanja tehničkih sustava, (priručnik za studente-autorizirana predavanja), FESB, Split, 2009.
Rausand M.; Høyland A.: System Reliability Theory: Models, Statistical Methods, and Applications, 2nd Ed., Wiley-Interscience, 2003..
Ebeling C.: An Introduction To Reliability and Maintainability Engineering, McGraw-Hill, 1996.
jezik poduke
Hrvatski
način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe svakog predmeta i/ili modula
Mišljenja studenata o kvaliteti nastave putem ankete, interna evaluacija.
ispit (način polaganja, ispitni rokovi)
Ispit se polaže kroz dvije povezane cjeline:
1) klasičan način pismenog i usmenog ispita,
Na ispitu (kolokviju) se postavljaja ukupno 5 pitanja. Svako pitanje donosi max. 10 bodova. Ocjena se formira prema ukupnome zbroju bodova: 89-100%= 5, (Izvrstan), 77-88%= 4, (Vrlo dobar), 64-76%= 3, (Dobar), 50-63%= 2, (Dovoljan), 0-49% = 1, (Nedovoljan).
2) izrada i obrana seminarskog rada koji obrađuje jednu od naprednih cjelina.
Seminarski se rad sastoji od izrade pisanog dijela (opsegom i formom sličnog stručnom izvještaju ili tehničkom opisu) i njegove prezentacije u trajanju od 15 minuta. Izrada seminarskog rada se obavlja na vježbama iz drugog dijela uz redovite konzultacije s predmetnim nastavnikom.
Ispitni rokovi:
Termini završnog (obveznog) i popravnog ispita održati će se prema rasporedu ispitnih grupa utvrđenom na početku akademske godine.
Nastavne jedinice za Predavanja
Broj sati
1.
Značaj i ciljevi funkcije održavanja tehničkoga sustava. Radna sposobnost održavanog i neodržavanog sustava, Krivulja mortaliteta.
3 sata
2.
Povijesni razvoj, značajke i područja primjene: korektivne, preventivne, prediktivne, RCM i TPM strategije održavanja.
3 sata
3.
Klasifikacija dijelova i opreme. Tehnički indikatori ispravnosti, oštećenje, kvar i havarija. Metoda analize vrste i posljedica kvara (FMEA) i analiza uzroka kvara (RCA).
2 sata
4.
Analize poznatih kvarova i procesa održavanja - neparametarske metode, potpuni i cenzorirani podaci.
3 sata
5.
Parametarske metode procijene pouzdanosti. Pouzdanost komponente: konstantna i vremenski ovisna učestalost kvara (Weibullov, Eksponencijalni model i Lognormalni modeli). Papir pouzdanosti, maksimalna vjerodostojnost (MLE). Intervali povjerenja.
Sposobnost za održavanje i raspoloživost. Utjecajne veličine i osnovni modeli.
3 sata
8.
Pouzdanost obnovljivih sustava – procesi brojanja (HPP i NHPP).
3 sata
9.
Tehnička dijagnostika (uloga u procesima održavanja). Procedura, vrste i osnovni indikatori, područje primjene tehničke dijagnostike.
3 sata
10.
Fizikalno modeliranje pouzdanosti i ubrzano testiranje. .
2 sata
11.
Opis sutava preko stanja: Markovljevi modeli, raspodjela opterećenja.
4 sata
12.
Informacijski sustavi, dokumentacija i organizacija procesa održavanja. Praćenje ukupnog učinka održavanja pomoću financijskih i operacijskih pokazatelja.
2 sata
Nastavne jedinice za Laboratorijske vježbe
Broj sati
1.
Održavanja tehničkoga sustava - specifičnosti prema području primjene.
Uvodno o ocjeni mogućih rizika (IEC 62061).
1 sat
2.
Izvori podataka u analizama pouzdanosti i raspoloživosti, standardi i preporuke. Analize poznatih kvarova i procesa održavanja - neparametarske metode, potpuni i cenzorirani podaci.
2 sata
3.
Parametarske metode procijene pouzdanosti. Pouzdanost komponente: konstantna i vremenski ovisna učestalost kvara (Weibullov, Eksponencijalni model i Lognormalni modeli). Papir pouzdanosti, maksimalna vjerodostojnost (MLE). Intervali povjerenja.
Informacijski sustavi, dokumentacija i organizacija procesa održavanja.
1 sat
10.
Praćenje ukupnog učinka održavanja pomoću financijskih i operacijskih pokazatelja.
1 sat
Niste više prijavljeni
Istekla vam je prethodna prijava te se morate ponovno prijaviti.
Nastao je problem u radu sustava
Informacije o problemu smo pohranili i nastojat ćemo ga riješiti. Ako vas ova greška sprječava da obavite nešto važno, možete nas odmah kontaktirati na helpdesk@fesb.hr.
Vaš preglednik nije podržan
Koristite web preglednik koji nije podržan. Za puno korisničko iskustvo, preuzmite najnoviju inačicu vašeg preglednika.